Select WPM
Three, two, one. GO! To Pop-up or not to Pop-up, that is the question... written by Ruud van Lent. Als er iets is waar ik me de laatste tijd over verbaas is het wel de hoeveelheid websites die een pop-up hebben geïnstalleerd. Ik merk dat ik mezelf daaraan vaak erger en wel om de simpele reden dat de pop-up vaak niets bijdraagt aan mijn bezoek op de website: in plaats van de pop-up te sluiten, sluit ik veelal de website. Relevantie blijf zo dicht mogelijk bij jezelf en bij de 'why' van jouw bedrijf Nou is het als Community Manager veelal moeilijk om al je bezoekers tevreden te stellen: zoveel mensen zoveel meningen. Mijn advies is hier: blijf zo dicht mogelijk bij jezelf en bij de 'why' van jouw bedrijf. De reden dat bezoekers jouw website vinden en terugkomen heeft daar alles mee te maken. Deze bezoekers zijn ook jouw potentiële klanten, dus daar zou je ook je pop-up op moeten inregelen. Vergelijk het maar met een fysiek bezoek aan een winkel: als de verkoper allemaal irrelevante zaken begint te roepen, dan verlaat je ook zo snel mogelijk de winkel. De kans dat je terugkomt is klein... toch? Meten is weten Een pop-up die op de ene site goed werkt, hoeft het op een andere website helemaal niet goed te doen. Ook dat heeft te maken met wie jouw bezoekers zijn. Het devies hier is dus testen!De onderstaande waarden kun je monitoren om een indicatie te krijgen van of een pop-up werkt en als je daarna doorgaat met A-B testen, welke pop-up het beste werkt voor jouw website en doelgroep: Verkeer naar de websiteOp het moment dat door de pop-up je mailinglijst groeit, zou je dit terug moeten zien in een groei van direct verkeer naar je website. Bounce rate (het percentage bezoekers die je website na 1 pagina weer verlaten)Dit is altijd een belangrijke waarde om te meten. Gaat je bounce rate omhoog dan zou dat wel eens kunnen zijn doordat de bezoekers afhaken op de pop-up Gemiddelde tijd op de paginaOok dit is een belangrijke waarde om in de gaten te houden: verlaten de bezoekers de pagina op het moment dat de pop-up actief wordt? Het aantal inschrijvers voor je nieuwsbrief Valkuilen Geen keuze maken: Alles wat technisch mogelijk is ook inzetten, gewoon omdat het kan; Niet vanuit je bezoeker denken Pop-ups op niet relevante pagina's (bijvoorbeeld een pop-up tonen om in te schrijven op je nieuwsbrief, op de inschrijfpagina van je nieuwsbrief) Geen onderscheidt maken in de pop-up tussen desktops of mobile devices Hoe doen wij het Ook wij hebben een pop-up die we inzetten omwille van: Onze 'why' Omdat wij een startup zijn en dus nog niet 'top-of-mind', willen wij onze bezoekers een nieuwsbrief sturen met daarin relevante onderwerpen voor hun vakgebied, als service naar hun toe Wij 'spelen' op dit ogenblik met de volgende instellingen: onderscheidt tussen desktop en mobile device desktop pop-up komt onder volgende voorwaarden: verlaten van de website (exit-intent) langer dan 60 seconden op de pagina geweest mobile device pop-up komt onder de volgende voorwaarden: pagina vertoning op 80% (dus als je daadwerkelijk tot helemaal beneden hebt gelezen / ge-scrolled) langer dan 60 seconden op de pagina Wat zijn jouw ervaringen, waar stoor jij je aan, waar stuur jij op, welke tips en leermomenten zou jij willen delen met onze bezoekers: laat hieronder een reactie achter!

To Pop-up or not to Pop-up, that is the question...

This ad is inserted via ochCall2Action

popupemailAls er iets is waar ik me de laatste tijd over verbaas is het wel de hoeveelheid websites die een pop-up hebben geïnstalleerd. Ik merk dat ik mezelf daaraan vaak erger en wel om de simpele reden dat de pop-up vaak niets bijdraagt aan mijn bezoek op de website: in plaats van de pop-up te sluiten, sluit ik veelal de website.

Wat vind jij van popups op websites?

Relevantie

blijf zo dicht mogelijk bij jezelf en bij de 'why' van jouw bedrijf

Nou is het als Community Manager veelal moeilijk om al je bezoekers tevreden te stellen: zoveel mensen zoveel meningen. Mijn advies is hier: blijf zo dicht mogelijk bij jezelf en bij de 'why' van jouw bedrijf. De reden dat bezoekers jouw website vinden en terugkomen heeft daar alles mee te maken. Deze bezoekers zijn ook jouw potentiële klanten, dus daar zou je ook je pop-up op moeten inregelen. Vergelijk het maar met een fysiek bezoek aan een winkel: als de verkoper allemaal irrelevante zaken begint te roepen, dan verlaat je ook zo snel mogelijk de winkel. De kans dat je terugkomt is klein... toch?

Meten is weten

Een pop-up die op de ene site goed werkt, hoeft het op een andere website helemaal niet goed te doen. Ook dat heeft te maken met wie jouw bezoekers zijn. Het devies hier is dus testen!
De onderstaande waarden kun je monitoren om een indicatie te krijgen van of een pop-up werkt en als je daarna doorgaat met A-B testen, welke pop-up het beste werkt voor jouw website en doelgroep:

  • Verkeer naar de website
    Op het moment dat door de pop-up je mailinglijst groeit, zou je dit terug moeten zien in een groei van direct verkeer naar je website.
  • Bounce rate (het percentage bezoekers die je website na 1 pagina weer verlaten)
    Dit is altijd een belangrijke waarde om te meten. Gaat je bounce rate omhoog dan zou dat wel eens kunnen zijn doordat de bezoekers afhaken op de pop-up
  • Gemiddelde tijd op de pagina
    Ook dit is een belangrijke waarde om in de gaten te houden: verlaten de bezoekers de pagina op het moment dat de pop-up actief wordt?
  • Het aantal inschrijvers voor je nieuwsbrief

Valkuilen

  • Geen keuze maken: Alles wat technisch mogelijk is ook inzetten, gewoon omdat het kan;
  • Niet vanuit je bezoeker denken
  • Pop-ups op niet relevante pagina's (bijvoorbeeld een pop-up tonen om in te schrijven op je nieuwsbrief, op de inschrijfpagina van je nieuwsbrief)
  • Geen onderscheidt maken in de pop-up tussen desktops of mobile devices

Hoe doen wij het

Ook wij hebben een pop-up die we inzetten omwille van:

  1. Onze 'why'
  2. Omdat wij een startup zijn en dus nog niet 'top-of-mind', willen wij onze bezoekers een nieuwsbrief sturen met daarin relevante onderwerpen voor hun vakgebied, als service naar hun toe

Wij 'spelen' op dit ogenblik met de volgende instellingen:

  1. onderscheidt tussen desktop en mobile device
  2. desktop pop-up komt onder volgende voorwaarden:
    • verlaten van de website (exit-intent)
    • langer dan 60 seconden op de pagina geweest
  3. mobile device pop-up komt onder de volgende voorwaarden:
    • pagina vertoning op 80% (dus als je daadwerkelijk tot helemaal beneden hebt gelezen / ge-scrolled)
    • langer dan 60 seconden op de pagina

Bij welke popup zou jij als bezoeker je sneller inschrijven voor de nieuwsbrief?

Wat zijn jouw ervaringen, waar stoor jij je aan, waar stuur jij op, welke tips en leermomenten zou jij willen delen met onze bezoekers: laat hieronder een reactie achter!

This ad is inserted via ochCall2Action


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Written by
Pro-Blogger Top Blogger Influencer

With a solid background in ICT (operational, tactical and strategic) and years of experience in the community life, I see in communities and community thinking the future for companies.

This future requires another way of thinking and doing; both for executives and employees. It's not about me; it's about you. Your wellbeing and your (personal) growth.

'What comes around - goes around'

In the world of communities, the old 'management laws' no longer work and are even counterproductive.

I coach leaders and organizations in their quest for how new and servant leadership can contribute to communities and community thinking, and as a result to the growth of the organization.

I do this from the following initiatives:

 

worldpoet-546's Avatar
worldpoet-546 replied the topic: #259 11 months 1 week ago
The question will always remain, how to stay and be transparent by my way of living.
In fact, it is not a question, at all.
It is more than an e-mail, more than one word.
ruud's Avatar
ruud replied the topic: #13 1 year 11 months ago
Goeie tips en aanvullingen Sonja!
O en trouwens, met Google kun je tegenwoordig niet zo heel erg veel meer doen anders dan een indicatie krijgen is mijn ervaring.
Door de vele cookie en script blockers ziet Google nog maar 70% van je werkelijke bezoekers en dat % daalt steeds verder...

Misschien voer voor een volgend blog :)
redactie's Avatar
redactie replied the topic: #12 1 year 11 months ago







Discuss this article

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

Log In or Sign Up

Forgot your password? / Forgot your username?

Or login / register with one of the following Social Media accounts:

Stay tuned and follow us on Twitter: