Als er iets is waar ik me de laatste tijd over verbaas is het wel de hoeveelheid websites die een pop-up hebben geïnstalleerd. Ik merk dat ik mezelf daaraan vaak erger en wel om de simpele reden dat de pop-up vaak niets bijdraagt aan mijn bezoek op de website: in plaats van de pop-up te sluiten, sluit ik veelal de website.
{advpoll id='2' view_result='0' width='600' position='left'}
Relevantie
blijf zo dicht mogelijk bij jezelf en bij de 'why' van jouw bedrijf
Nou is het als Community Manager veelal moeilijk om al je bezoekers tevreden te stellen: zoveel mensen zoveel meningen. Mijn advies is hier: blijf zo dicht mogelijk bij jezelf en bij de 'why' van jouw bedrijf. De reden dat bezoekers jouw website vinden en terugkomen heeft daar alles mee te maken. Deze bezoekers zijn ook jouw potentiële klanten, dus daar zou je ook je pop-up op moeten inregelen. Vergelijk het maar met een fysiek bezoek aan een winkel: als de verkoper allemaal irrelevante zaken begint te roepen, dan verlaat je ook zo snel mogelijk de winkel. De kans dat je terugkomt is klein... toch?
Meten is weten
Een pop-up die op de ene site goed werkt, hoeft het op een andere website helemaal niet goed te doen. Ook dat heeft te maken met wie jouw bezoekers zijn. Het devies hier is dus testen!
De onderstaande waarden kun je monitoren om een indicatie te krijgen van of een pop-up werkt en als je daarna doorgaat met A-B testen, welke pop-up het beste werkt voor jouw website en doelgroep:
- Verkeer naar de website
Op het moment dat door de pop-up je mailinglijst groeit, zou je dit terug moeten zien in een groei van direct verkeer naar je website. - Bounce rate (het percentage bezoekers die je website na 1 pagina weer verlaten)
Dit is altijd een belangrijke waarde om te meten. Gaat je bounce rate omhoog dan zou dat wel eens kunnen zijn doordat de bezoekers afhaken op de pop-up - Gemiddelde tijd op de pagina
Ook dit is een belangrijke waarde om in de gaten te houden: verlaten de bezoekers de pagina op het moment dat de pop-up actief wordt? - Het aantal inschrijvers voor je nieuwsbrief
Valkuilen
- Geen keuze maken: Alles wat technisch mogelijk is ook inzetten, gewoon omdat het kan;
- Niet vanuit je bezoeker denken
- Pop-ups op niet relevante pagina's (bijvoorbeeld een pop-up tonen om in te schrijven op je nieuwsbrief, op de inschrijfpagina van je nieuwsbrief)
- Geen onderscheidt maken in de pop-up tussen desktops of mobile devices
Hoe doen wij het
Ook wij hebben een pop-up die we inzetten omwille van:
- Onze 'why'
- Omdat wij een startup zijn en dus nog niet 'top-of-mind', willen wij onze bezoekers een nieuwsbrief sturen met daarin relevante onderwerpen voor hun vakgebied, als service naar hun toe
Wij 'spelen' op dit ogenblik met de volgende instellingen:
- onderscheidt tussen desktop en mobile device
- desktop pop-up komt onder volgende voorwaarden:
- verlaten van de website (exit-intent)
- langer dan 60 seconden op de pagina geweest
- mobile device pop-up komt onder de volgende voorwaarden:
- pagina vertoning op 80% (dus als je daadwerkelijk tot helemaal beneden hebt gelezen / ge-scrolled)
- langer dan 60 seconden op de pagina
{advpoll id='3' view_result='0' width='600' position='left'}
Wat zijn jouw ervaringen, waar stoor jij je aan, waar stuur jij op, welke tips en leermomenten zou jij willen delen met onze bezoekers: laat hieronder een reactie achter!