broken-f5-buttonIk krijg wel eens vaker de vraag van mensen hoe ze er voor kunnen zorgen dat het aantal bezoekers van hun blog hoger wordt. Of ik nog tips heb die ze kunnen toepassen? Nou die heb ik wel... maar eerst een drietal mythes.

De mythe van de hoge blog-hits

Je kent ze vast wel, de bloggers die er trots op zijn dat hun blog binnen no time x-keer gelezen zijn. Het aantal hits op je blog wordt door velen gezien als een graadmeter voor de kwaliteit van het blog: zowel voor de blogger als voor de lezer. Een blog dat vaak gelezen wordt, dat moet natuurlijk wel een goed blog zijn... of niet?
Als je er vanuit gaat dat een blog gemiddeld 4 minuten leestijd heeft en vervolgens daar de 'Visit duration' statistiek naast legt waarbij 70% van je bezoekers tussen de 0 en 30 seconden aanwezig zijn op je website, dan kun je er vraagtekens bij zetten of ze het blog überhaupt wel gelezen hebben!

De mythe van Google en SEO

Als blogger weet je natuurlijk wat de zoekwoorden zijn die je lezers dan wel potentiële klanten intypen in Google als ze naar iets op zoek gaan. Deze zoekwoorden zijn belangrijk om in de tekst op te nemen om ervoor te zorgen dat jouw blog zo hoog mogelijk in de SERP (Search Engine Results Page) komt te staan. Jij weet ook dat de gemiddelde zoeker nooit verder kijkt dan SERP pagina 1.
Zaak dus om al die zoekwoorden en varianten daarom in je blog op te nemen. Ik heb ook wel eens adviezen voorbij zien komen waarop je veelgebruikte zoekwoorden die niets met jouw dienst of artikel te maken hebben ook opneemt, maar dan 'negatief': b.v. stel veel mensen zoeken op het woord 'gratis', dan kun je natuurlijk in jouw tekst opnemen 'het is niet gratis maar wel super'...
Ik kan je garanderen dat als je op deze manier blogt, je mogelijk meer bezoekers krijgt, maar dat je conversie (lees: wat het opbrengt) ver achterblijft. Waarschijnlijk prikken de bezoekers heel snel door jouw 'opgeleukte' blog heen en zijn binnen de 30 seconden weer vertrokken.

De mythe van de aansprekende blog titel

Ik zie het ook in bloghits terug: een blog met een niets zeggende titel, daar klik je toch minder snel op dan een smeuige, “hier komen de 10 beste tips om rijk te worden' titel.
Een blogtitel is dus belangrijk zo lijkt het. Social Media helpt je daar ook bij: je kunt daar natuurlijk diverse varianten op de blogtitel maken en deze als tekst het www opslingeren.
Gegarandeerd dat het aantal bloghits zal stijgen, maar wat doet dat met de 'trouw' van je lezers als ze via de derde tweet met een pakkende tekst wéér op dezelfde pagina terechtkomen... Juist, binnen 30 seconden weg en een 4de tweet daar zullen ze waarschijnlijk wel van denken dat dit weer hetzelfde blog is... Inmiddels hebben ze hier een naam voor: click-bait (lokmiddel voor klikken op de url), en daar wordt niemand blij van.

Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard - spreekwoord

Maar hoe dan wel?

  • Blijf dicht bij jezelf en schrijf voor je bezoeker, niet voor de bloghits of voor Google
  • Beschrijf het probleem van je lezer en biedt een mogelijke oplossing aan
  • Kies een titel voor je blog dat de lading dekt: hoe congruenter de titel van je blog met de inhoud is, des te groter is de kans dat je bezoeker waar krijgt voor zijn 'klik'
  • Probeer interactie te krijgen door het stellen van vragen, zie jij geen interactie dan betekent dat niet dat die er niet is!
  • Ga de interactie aan op Social Media niet met de intentie om weer een hit te krijgen op je blog, maar met de intentie om de ander te helpen in zijn zoektocht / worsteling: verbind mensen
  • Erken je lezer: deze is er niet voor jouw gratie, jij bent er om hem/haar beter te maken, te dienen

En zo blijkt bloggen toch niet zo moeilijk te zijn: gewoon doen wat jou het beste lijkt voor je lezer :)

Heb jij nog hardnekkige mythes, ervaringen, tips of adviezen? Laat ze hieronder achter als reactie, ik (en ik weet zeker de lezers van dit blog ook) zullen dat zeker kunnen waarderen.


Interesting blog? Like it on Facebook, Post it or share this article on other bookmarking websites.

Written by:
Pro-BloggerTop BloggerThought Leader

With a solid background in ICT (operational, tactical and strategic) and years of experience in the community life, I see in communities and community thinking the future for companies.

This future requires another way of thinking and doing; both for executives and employees. It's not about me; it's about you. Your well-being and your (personal) growth.

'What comes around - goes around'

In the world of communities, the old 'management laws' no longer work and are even counterproductive.

I coach leaders and organizations in their quest for how new and servant leadership can contribute to communities and community thinking, and as a result to the growth of the organization.

I do this from the following initiatives:

 

Petra Hermans replied the topic:
8 years 2 months ago
Het is de kunst om een volledig waarlijk nieuwe kunst weten te brengen.
P.C.M. Hermans voor een betere wereld
Editor OCH replied the topic:
9 years 2 months ago
Could not retrieve bearer token (consumer)

INFO: You are posting the message as a 'Guest'
ochCaptcha Initializing... Please wait...