De JoomlaDagen zijn hét jaarlijkse event voor iedereen die websites bouwt met Joomla, van beginner tot (ver)gevorderde en van contentbeheerder tot extensie-ontwikkelaar. Deel je kennis, ontmoet andere Joomlers en laat je inspireren!JoomlaDagen: kennisdelen, ontmoeten, inspireren

Presentatie

Presentatie: Wordt SMO belangrijker dan SEO?
Datum: 13 april 2018 - 10:40
Zaal: Auditorium Einstein - High Tech Campus, Eindhoven
Speker: Ruud van Lent.

Onderwerp

"Community's en community denken hebben de toekomst: ben je als bedrijf niet in staat om jouw community te omarmen en te dienen dan ben je de nieuwe dinosaurus (met uitsterven bedreigt).
Jouw (Joomla) website, of de website die jij voor een klant bouwt, zou in de basis geoptimaliseerd moeten zijn voor #SEO én #SMO (Social Media Optimization).
Dat kan deels door tools, maar grotendeels betekent dat ook de mouwen opstropen en continue ‘aan de knoppen draaien’.

Waarom zijn community's zo belangrijk? Wat is SMO? Waar ‘conflicteert’ de technische implementatie van SMO met SEO? Over Welke knoppen hebben we het hier en wat vraagt het van mij om succesvol Social Media kanalen in te zetten?

Zomaar wat vragen waar deze presentatie een antwoord op kan geven."

Tijdens uitleg en demo wordt gebruik gemaakt van:

Voorbereidingen

Voor twitter dien je de volgende handelingen uit te voeren:

Toevoegen van de volgende 2 regels aan je robots.txt:

User-agent: Twitterbot
Disallow:

en je dient jouw domein eenmalig te whitelisten bij Twitter middels de 'Card validator'': https://cards-dev.twitter.com/validator

Page Source - Metatags

Facebook vereist <meta property=... tags en dus niet de <meta name=... tags

Caching - Hell

Alles wat je deelt op Social Media wordt door deze platformen gecached. Eenmaal gedeeld worden wijzigingen dus niet zonder meer doorgevoerd.

Facebook: Updaten Facebook cache via Sharing Debugger > https://developers.facebook.com/tools/debug/sharing/

LinkedIn: Cache gekoppeld aan url > voeg een unieke code toe aan je url die je wil delen (?1234)

Twitter: Cache wordt na ca. 7 dagen opnieuw aangemaakt

Conflicten

'Google doesn't give a -bleep-'

'Social Media Platforms take (over) the spotlight'

Meten = Weten

Je kunt je tijd maar één keer uitgeven. Weet dus waar jouw bezoekers vandaan komen en geef dat aandacht.

Hoe? Google Analytics > Aqcuisition

Sharing Experience

Must have's:

  • Buttons moeten responsive zijn
  • Toon alleen relevante buttons (dus geen SMS op desktop)
  • Snelheid is belangrijk: geen buttons = niet delen
  • Weet wat je 'onderwater' deelt: share counters aan of uit?
  • Look-and-Feel: seamless of intrusive?
  • Voorkauwen: Twitter > call action voor tweet tekst, gebruik via functionaliteit en tags

Een boodschap voor de lezer: https://onlinecommunityhub.nl/jd18nl?sb=IAmnPAFm

Deze Tweet button deelt een andere pagina, titel, via account, hashtag en een andere call2action:

Afbeeldingen

Deel een pagina nooit zonder afbeelding!

  • Valideer afbeelding kwaliteit (minimale resolutie)
  • Differentieer per platform
  • Gebruik og:image:width / height tags
  • Aspect Ratio: 1.91 : 1
  • Optimale resolutie
    • Facebook: 1200 x 630
    • Linkedin: 744 x 400
    • Twitter: 800 x 418 (of 800 x 800)
    • Google+: 800 x 600

Meer lezen: How to look great on Social Media

Video

de og:url tag kun je gebruiken om de url naar de (youtube) video op te nemen. Hierdoor wordt de video autoplay getoond op Facebook bij delen van het artikel.


Interesting blog? Like it on Facebook, Post it or share this article on other bookmarking websites.

Written by:
Pro-BloggerTop BloggerThought Leader

With a solid background in ICT (operational, tactical and strategic) and years of experience in the community life, I see in communities and community thinking the future for companies.

This future requires another way of thinking and doing; both for executives and employees. It's not about me; it's about you. Your well-being and your (personal) growth.

'What comes around - goes around'

In the world of communities, the old 'management laws' no longer work and are even counterproductive.

I coach leaders and organizations in their quest for how new and servant leadership can contribute to communities and community thinking, and as a result to the growth of the organization.

I do this from the following initiatives:

 


INFO: You are posting the message as a 'Guest'
ochCaptcha Initializing... Please wait...