Technisch
Tijdens uitleg en demo wordt gebruik gemaakt van:
Voorbereidingen
Voor twitter dien je de volgende handelingen uit te voeren:
Toevoegen van de volgende 2 regels aan je robots.txt:
User-agent: Twitterbot
Disallow:
en je dient jouw domein eenmalig te whitelisten bij Twitter middels de 'Card validator'': https://cards-dev.twitter.com/validator
Page Source - Metatags
Facebook vereist <meta property=... tags en dus niet de <meta name=... tags
Caching - Hell
Alles wat je deelt op Social Media wordt door deze platformen gecached. Eenmaal gedeeld worden wijzigingen dus niet zonder meer doorgevoerd.
Facebook: Updaten Facebook cache via Sharing Debugger > https://developers.facebook.com/tools/debug/sharing/
LinkedIn: Cache gekoppeld aan url > voeg een unieke code toe aan je url die je wil delen (?1234)
Twitter: Cache wordt na ca. 7 dagen opnieuw aangemaakt
Conflicten
'Google doesn't give a -bleep-'
'Social Media Platforms take (over) the spotlight'
Aan-dacht
Meten = Weten
Je kunt je tijd maar één keer uitgeven. Weet dus waar jouw bezoekers vandaan komen en geef dat aandacht.
Hoe? Google Analytics > Aqcuisition
Sharing Experience
Must have's:
- Buttons moeten responsive zijn
- Toon alleen relevante buttons (dus geen SMS op desktop)
- Snelheid is belangrijk: geen buttons = niet delen
- Weet wat je 'onderwater' deelt: share counters aan of uit?
- Look-and-Feel: seamless of intrusive?
- Voorkauwen: Twitter > call action voor tweet tekst, gebruik via functionaliteit en tags
Een boodschap voor de lezer: https://onlinecommunityhub.nl/jd18nl?sb=IAmnPAFm
Deze Tweet button deelt een andere pagina, titel, via account, hashtag en een andere call2action:
Afbeeldingen
Deel een pagina nooit zonder afbeelding!
- Valideer afbeelding kwaliteit (minimale resolutie)
- Differentieer per platform
- Gebruik og:image:width / height tags
- Aspect Ratio: 1.91 : 1
- Optimale resolutie
- Facebook: 1200 x 630
- Linkedin: 744 x 400
- Twitter: 800 x 418 (of 800 x 800)
- Google+: 800 x 600
Meer lezen: How to look great on Social Media
Video
de og:url tag kun je gebruiken om de url naar de (youtube) video op te nemen. Hierdoor wordt de video autoplay getoond op Facebook bij delen van het artikel.