Presentatie
Presentatie: Wordt SMO belangrijker dan SEO?
Datum: 13 april 2018 - 10:40
Zaal: Auditorium Einstein - High Tech Campus, Eindhoven
Speker: Ruud van Lent.
Onderwerp
"Community's en community denken hebben de toekomst: ben je als bedrijf niet in staat om jouw community te omarmen en te dienen dan ben je de nieuwe dinosaurus (met uitsterven bedreigt).
Jouw (Joomla) website, of de website die jij voor een klant bouwt, zou in de basis geoptimaliseerd moeten zijn voor #SEO én #SMO (Social Media Optimization).
Dat kan deels door tools, maar grotendeels betekent dat ook de mouwen opstropen en continue ‘aan de knoppen draaien’.
Waarom zijn community's zo belangrijk? Wat is SMO? Waar ‘conflicteert’ de technische implementatie van SMO met SEO? Over Welke knoppen hebben we het hier en wat vraagt het van mij om succesvol Social Media kanalen in te zetten?
Zomaar wat vragen waar deze presentatie een antwoord op kan geven."
Tijdens uitleg en demo wordt gebruik gemaakt van:
- Social Sharing buttons: ochJSsocials
- Metatags (OG en Twitter cards): ochOpenGraph
- SEO Basic Tools: ochSEO | SMO Toolbox
Voorbereidingen
Voor twitter dien je de volgende handelingen uit te voeren:
Toevoegen van de volgende 2 regels aan je robots.txt:
User-agent: Twitterbot
Disallow:
en je dient jouw domein eenmalig te whitelisten bij Twitter middels de 'Card validator'': https://cards-dev.twitter.com/validator
Page Source - Metatags
Facebook vereist <meta property=... tags en dus niet de <meta name=... tags
Caching - Hell
Alles wat je deelt op Social Media wordt door deze platformen gecached. Eenmaal gedeeld worden wijzigingen dus niet zonder meer doorgevoerd.
Facebook: Updaten Facebook cache via Sharing Debugger > https://developers.facebook.com/tools/debug/sharing/
LinkedIn: Cache gekoppeld aan url > voeg een unieke code toe aan je url die je wil delen (?1234)
Twitter: Cache wordt na ca. 7 dagen opnieuw aangemaakt
Conflicten
'Google doesn't give a -bleep-'
'Social Media Platforms take (over) the spotlight'
Meten = Weten
Je kunt je tijd maar één keer uitgeven. Weet dus waar jouw bezoekers vandaan komen en geef dat aandacht.
Hoe? Google Analytics > Aqcuisition
Sharing Experience
Must have's:
- Buttons moeten responsive zijn
- Toon alleen relevante buttons (dus geen SMS op desktop)
- Snelheid is belangrijk: geen buttons = niet delen
- Weet wat je 'onderwater' deelt: share counters aan of uit?
- Look-and-Feel: seamless of intrusive?
- Voorkauwen: Twitter > call action voor tweet tekst, gebruik via functionaliteit en tags
Een boodschap voor de lezer: https://onlinecommunityhub.nl/jd18nl?sb=IAmnPAFm
Deze Tweet button deelt een andere pagina, titel, via account, hashtag en een andere call2action:
Afbeeldingen
Deel een pagina nooit zonder afbeelding!
- Valideer afbeelding kwaliteit (minimale resolutie)
- Differentieer per platform
- Gebruik og:image:width / height tags
- Aspect Ratio: 1.91 : 1
- Optimale resolutie
- Facebook: 1200 x 630
- Linkedin: 744 x 400
- Twitter: 800 x 418 (of 800 x 800)
- Google+: 800 x 600
Meer lezen: How to look great on Social Media
Video
de og:url tag kun je gebruiken om de url naar de (youtube) video op te nemen. Hierdoor wordt de video autoplay getoond op Facebook bij delen van het artikel.